Potężne wieżowce, wiadukty, lub tamy to bardzo masywne obiekty, które muszą utrzymywać ogromny ciężar, a do tego być wytrzymałe na działanie wielu czynników fizycznych. Od prawidłowości ich zaprojektowania i wykonania zależne jest zdrowie i życie ludzi.

Sporo współczesnych obiektów architektonicznych tworzy się z żelbetu. Nazwą tą określamy elementy budowlane, stworzone z betonu i wkładu ze stali. Budowa z użyciem takiego elementu z pozoru może się wydawać prostą sprawą. Prawda jest jednak taka, że projektowanie konstrukcji żelbetowych to proces niezwykle wielotorowy i niełatwy.

Betonowa fasada schodów
Autor: kurzkarl74
Źródło: http://www.flickr.com

Dla prawidłowej realizacji projektu niezbędna jest obszerna wiedza i wieloletnia praktyka zawodowa oraz zacięcie techniczne. Cały projekt składa się na dwa duże etapy: początkowy model oraz jego audyt i wdrożenie niezbędnych modyfikacji.

Czy ta solidna treść podoba Ci się tak wyjątkowo, że masz ochotę przejrzeć inne? To fantastycznie! W takim razie zapraszamy na nową stronę.

Stal dobrze działa na rozciąganie elementu, beton z kolei – na jego ściskanie. Odpowiednio zaprojektowana schematyzacja żelbetowa uwzględnia parametry obu materiałów i wyszukuje najkorzystniejsze rozwiązania.

Architekt przeprowadza obliczenia projektowe, na podstawie których wskazuje, jak dużo stali zbrojeniowej trzeba będzie użyć przy realizacji danego projektu oraz w jaki sposób rozdysponowane mają być stalowe elementy.

Projektowanie konstrukcji żelbetowych ( na kmtce.com/oferta) zaczyna się od zadecydowania o sposobie wsparcia i obciążenia konstrukcji. Można stworzyć słupy, płyty, belki, lub stworzyć schemat zróżnicowany. Żeby dobrać trafne parametry stali i betonu dla stworzonego schematu, trzeba zrealizować pomiary wszystkich realnych obciążeń. To proces trudny i czasochłonny, który trwa dłużej, jeśli projekt jest bardziej złożony.

Kolejny etap projektowania polega na analizie kryteriów konstrukcyjnych oraz warunków użytkowych budowli. Należy przewidzieć, w jaki sposób konstrukcja będzie się zachowywać, kiedy zostanie poddana rzeczywistej eksploatacji. Na tym etapie można wprowadzić nie tylko zmiany, gwarantujące większą stabilność konstrukcji.

Jeżeli okaże się, że ilość wyliczonych materiałów przewyższa realne potrzeby, można jeszcze przeprojektować model, gwarantując optymalizację zużycia materiałów i zredukowanie kosztów.

Zaciekawiły Cię wątki opracowane w tym poście? Czujesz jednak braki? W takim razie zachęcamy do następnej strony – naciśnij tu masy bitumiczne i wejdź tam.

To konieczne, żeby projektant wykazywał swoiste wyczucie, pozwalające mu na zdroworozsądkowe manewrowanie pomiędzy bezpieczną realizacją a opłacalnością inwestycji.